Böcker

Böcker

fredag 13 september 2013

Läsenkät



Jag hittade en enkät som började på Dark places-Helenas English bookshopblogg, och sedan har plockats upp av Bokbabbel och Bokstävlarna. Här kommer mina funderingar kring de här frågorna!

Vad läser du just nu? Jag har precis börjat på Unspoken av Sarah Rees Brennan. Det verkar vara en lagom lättsam magisk historia som utspelar sig i en liten engelsk by. Låter som att de rätta ingredienserna är på plats, men eftersom jag inte hunnit så många sidor är det för tidigt att lämna ett omdöme. 

Vad kommer du att läsa härnäst? Det vet jag inte, jag gillar att vara rätt spontan när jag väljer böcker. Men om inte annat kommer jag snart att ta itu med min nästa bok till tre-på-tre-utmaningen, som blir Lisa Ungers Darkness, my old friend. 

En bok du sparat till ett speciellt tillfälle? Jag är en total hamster när det gäller böcker, och samlar på mig mängder som jag inte hinner läsa med en gång. Men det ser jag inte som ett problem, utan det känns bra att ha ett antal som just "väntar på ett speciellt tillfälle". Och är det en bok jag verkligen ser fram emot vill jag inte förstöra upplevelsen om jag är alltför stressad eller av någon annan anledning inte tror jag kan ta till mig den på rätt sätt just då. 

Den senaste boken du gav upp med? Ibland är jag rätt mycket av en slalomläsare, som börjar på böcker och sedan hoppar över till nästa efter bara något kapitel. Men att jag inte läser klart betyder inte att jag aldrig gör det, utan bara att jag skjutit upp det till senare tillfälle. För det mesta brukar jag dock försöka se till att läsa böcker från början till slut.

Den första boken du läste på engelska? Min familj är totala anglofiler, så vi hade alltid mycket böcker på engelska hemma. Jag har läst på engelska ända sedan jag var liten, utan att tänka närmare på det. Så jag minns faktiskt inte vilken som var den första boken på engelska jag läste. 

Den senaste boken du läste på svenska? Det var Belinda Bauers nya bok, Betraktaren.

Kan du citera några dikter? Jag är rätt dåligt på det. En del klassiska strofer har jag väl i minnet, men däremot är jag bra på att känna igen när andra citerar. 

Hur hittar du tiden att läsa så mycket som du gör? Framför allt ser jag till att hitta tiden, för jag läser mycket och vill verkligen göra det. Om jag av någon anledning inte hinner läsa på ett par dagar känns det väldigt konstigt och tomt, jag behöver läsningen för att känna mig som mig själv. Alltså släpar jag med mig böcker överallt (både pappersböcker och e-böcker i mobilen) och klämmer några sidor på tåg och tunnelbanor, eller hemma i soffan eller i sängen innan jag somnar. Det blir en hel del läst om man gör så hela tiden. Jag tittar inte så jättemycket på tv, utan läser och håller på med datorn istället. Jovisst, jag konsumerar en hel del tv-serier, men inte så att jag slötittar på dokusåpor eller underhållningsprogram. Jag brukar ofta titta ganska koncentrerat, så att jag ser ett antal avsnitt av t.ex. Doctor Who på söndagseftermiddagen. Och så kan det väl hända att jag prioriterar att läsa klart en bok istället för att dammsuga ibland...

Vilka nya boksläpp ser du mest fram emot den här hösten? Det finns massor av böcker jag ser fram emot, jag tror det här kommer bli en otroligt bra bokhöst! Häromveckan peppade jag för ett antal böcker som kommer snart, men det finns ännu fler än de jag nämnde då. Nyckeln till exempel, eller den nya Sandman. Eller varför inte Wraith: Welcome to Christmasland, serieboken som knyter an till Joe Hills underbara NOS4A2 från i våras. Är dock inte riktigt säker på när den kommer ut – snart hoppas jag! 

2 kommentarer:

  1. Jag hakar på det där också ^^

    Så fort jag kommit på några bra svar vill säga ^^

    SvaraRadera