Böcker

Böcker

onsdag 21 november 2012

Den underbara osaliga Maddy Clare

Hemsökta hus kan man väl aldrig få nog av, åtminstone inte om de förekommer i böcker som är så bra som The Haunting of Maddy Clare av Simone St. James. Den utspelar sig i 1920-talets England och handlar om Sarah Piper, en ung kvinna som efter föräldrarnas död försörjer sig på kontorsjobb som hon får via ett slags dåtida bemanningsföretag. I boken får hon i uppdrag att följa med en författare som skriver böcker om spöken när han skall undersöka ett spökhus på den engelska landsbygden.

Spöken kan låta otäckt, men har man varit med om tillräckligt mycket riktiga hemskheter i sitt eget liv framstår de kanske inte som lika skrämmande. Alistair Gellis, författaren som är Sarahs arbetsgivare, och hans andre assistent Matthew Ryder tillhör bägge den stora mängd män som varit med om första världskriget. Detta krig förändrade för alltid även de som klarade sig igenom det med livet i behåll och som efteråt levde med minnen av slagfält med tusentals döda, av att själva ha deltagit i det fruktansvärda som hände. I de mardrömmar som ständigt plågar Alistair och Matthew finns det inte plats för några spöken, de har nog med saker som de verkligen upplevt. Även den som, i likhet med Sarah, inte själv drabbades av kriget, levde under svåra tider. För hennes del kom en dödlig influensa (möjligen är det Spanska sjukan som avses) att göra så att hon mist bägge sina föräldrar. Inte heller Sarahs värsta fasor inkluderar därför några övernaturligheter.

Med andra ord är det tre ganska avtrubbade människor som beger sig till det avlägset belägna hemsökta huset. Inte så att de framstår som neurotiska, tvärtom har de en ganska avslappnad och vetenskaplig approach till påståenden om mystiska fenomen och osaliga andar. Väl på plats visar det sig dock historierna om det hemsökta huset vara mer än bara rykten och överdrifter, något som inte minst Sarah får uppleva på nära håll. Hon inser att bakom det hela ligger en gammal hemlighet och att de måste reda ut vad som egentligen hänt innan de kan komma därifrån.

The Haunting of Maddy Clare är en underbar bok, den är så där lagom läskig utan att skrämma vettet ur sina läsare. Jag gillade också hur 1920-talet skildras, där man får en känsla av hur det var att vara ung under den tiden -- långt ifrån det glada 20-talet, utan snarare en rätt omtumlande situation där folk försöker få rätsida på sina liv igen efter åratal av krig och elände. Det är ändå inte någon deprimerande bok, utan den innehåller både en väldigt spännande och underhållande spökhistoria och en intressant skildring av hur Sarah och de andra försöker komma fram till vad de vill göra med sina liv och hitta fram till sina egna känslor, kanske till och med våga finna kärleken.

Den här boken blev jag tipsad om på Calliopes blogg i somras, men har inte kommit mig för att läsa den förrän nu. I boken är det dock mycket regnrusk, så det kändes som att stämningen i den var helt rätt i novembermörkret.

7 kommentarer:

  1. Åååååååh! Jag har letat efter den här som en galning överallt efter att jag läste den hos Calliope. Och nu blev ju inte sugen mindre direkt. Den bara skriker Lingonhjärta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jamen, jag var helt säker på att det var från dig jag hade blivit tipsad om den här boken. Jag blev jätteförvånad när det visade sig vara från Calliope istället. Men jag tror verkligen att du skulle gilla den!

      Förresten har jag börjat titta på American horror story idag -- superbra! :)

      Radera
    2. Haha ja jag tror att jag skulle älska den. Den innehåller allt jag älskar. Spöken och 20-tal :D
      Och vad roligt att du gillar AHS. Visst är den jätteläskig och fantastisk!

      Radera
    3. AHS är mer skruvat än jag hade trott, jag hade förväntat mig något mer i stil med Supernatural. Men det är verkligen jättebra, det är litet som en tv-version av the Shining (filmen alltså, inte boken)!

      Radera
    4. Hahaha ja det är totalt skruvat men SÅ bra. Varje säsong har olika handlingar också så det är som så kortnovellet. Kan verka konstigt men det är verkligen jättebra. Säsong två är fantastisk!

      Radera
  2. Så kul att du gillade den! Alltid trevligt att kunna tipsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och vilket tips sedan, den här boken gillade jag verkligen! :)

      Radera